Jste spíš medvěd, nebo delfín? Přizpůsobte tomu svůj spánek a vše vám půjde daleko lépe!

Pro mnoho lidí je dosti palčivé téma, jak přizpůsobit svůj pracovní režim specifickým spánkovým potřebám. Co dělat, abyste se vyhnuli nepříjemným ránům i poobědovým krizím?

Doktor Michael Breus, klinický psycholog a spánkový odborník, nabízí odpověď ve své knize Síla správného okamžiku. Podle něj je kritické zjistit, ke kterému spánkovému typu patříte. Breus rozdělil lidi podle osobních chronotypů na medvědy, vlky, lvy a delfíny. Každý má pak své specifické rutinní potřeby, které by měl respektovat.

Nyní se na všechny 4 podíváme podrobněji:

1.     Vlci

Vlci jsou asi 15 až 20 procent lidí. Jsou to právě ty typy, kteří nesnáší vstávání a obvykle několikrát posouvají budík. Bez kafe to jde pak jen stěží.

Jaký režim zavést? Budík si nastavte na sedmou a klidně ho 20 až 30 minut posouvejte. Poté, co se vyškrábete z postele, si dejte sklenici vody, která vám pomůže se probrat. Ideálně se dejte do práce pěšky nebo na kole.

První kafe si dejte až v 11, oběd v 1 odpoledne a kolem druhé byste měli být na vrcholu své produktivity. To je ten pravý čas dát se do nejnáročnějších úkolů.

V pět hodin svačina a jede se dál. Spát choďte až kolem 11, po pozdní večeři v 8.

2.     Medvědi

Většina lidí (cca 55 %) jsou medvědi.

Ráno je ideální dát si deset minut strečinku a lehkou snídani. V 11 jste neproduktivnější, ale na oběd zkuste načerpat trochu sluníčka, aby vaše tělo nepolevilo a byli jste stále dostatečně produktivní.

Kolem 2. odpoledne začne energie ubývat, ale dobrá nálada nepoleví – ideální čas na porady, brainstorming atd.

Po práci si kolem 6. zacvičte, i když to bude ze začátku „bolet“.

Vyhněte se tendenci zůstávat dlouho vzhůru. Kolem 11 už určitě spěte.

3.     Lvi

Patnáct procent populace (lvi) se budí ještě za tmy před budíkem a brzy spamují maily kolegům, kteří ještě spí.

Hodinku probuzení před ostatními využijte raději k meditaci nebo cvičení. Snídejte převážně proteiny a nezapomeňte svačinu před obědem – od snídaně to máte přece do oběda dlouho.

V 10 hodin přichází pracovní vrchol, takže se do toho vrhněte po hlavě. Na rozdíl od 3. hodiny odpolední, kdy se raději pouštějte jen do jednodušších věcí.

Z práce ideálně odcházejte brzy, protože odpoledne budete bez energie. Do zbytku večera vás pak může nakopnout např. trocha cvičení.

4.     Delfíni

Pouhé procento lidí jsou delfíni. Ti mají nepravidelný rytmus a často pracují do noci.

Vrchol pracovní energie zažívají od 10. hodiny. Do té doby by se neměli příliš bavit s kolegy ani se dopovat kofeinem. Po obědě by bylo fajn se okolo jedné trochu provětrat a doplnit energii.

Později odpoledne ale zase energie přibude a můžete se pustit do něčeho náročnějšího.

Po 6. hodině se vyhněte těžkému cvičení, abyste nebyli až příliš dlouho vzhůru, ale doplňujte sacharidy. Večer je pak ideální doba k řešení konfliktů a promýšlení důležitých úkolů.

Kolem 10. večer už určitě začínejte svůj uklidňovací rituál.

Autor: Hlavní redaktor 27 článků
Hlavní redaktor myfairway.cz

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*