
„První dojem uděláš jen jednou“ – jak moc je to pravdivé?
Udělat první dojem je klíčová záležitost mnoha příležitostí, ať už jde o první rande, pracovní pohovor, navazování vztahů nebo obchodní nabídku. Výsledek kontaktu je od prvního okamžiku významně ovlivňován sympatiemi či antipatiemi. Jak na to, abychom udělali dobrý první dojem, a které faktory jej ovlivňují? Právě s tím vám poradíme v tomto článku.
Význam prvního dojmu
Přísloví: „První dojem dvakrát neuděláš.“ tu není jen tak. Vytvořit si první dojem nám trvá jen několik vteřin. Avšak jakmile si tento rychlý názor uděláme, máme silné tendence si jej uchovávat (i nevědomě). Je to sice chyba, ale své intuici věříme a nejsme naklonění změně. Už z toho důvodu nelze podceňovat význam prvního dojmu, protože je to něco co nám pomůže odemknout dveře k úspěchu nebo naopak zastaví náš postup.
Jaké hlavní faktory ovlivňují první dojem?
- Fyzický vzhled
To, jak nás ostatní vnímají, významně ovlivňuje náš vzhled. Jde o celek toho, jak se oblékáme, jak pečujeme o své vlasy, nehty, ruce atd. Jsou to ty první věci, které si na nás ostatní všimnou, a proto je jejich role velmi důležitá. Sami si představte, jak by na vás v bance působil někdo v teplákové soupravě a naopak, jak by na vás působil řemeslník v obleku…
- Gesta
Mezi důležitá gesta spadá např. podání ruky, které zpravidla probíhá v prvních vteřinách kontaktu, nebo to, jakým způsobem pozveme člověka ke vstupu k nám do kanceláře.
Při podání ruky dbejte na přiměřeně silný stisk, délku podání ruky maximálně 3 vteřiny, mírný úsměv na tváři a vzpřímený postoj.
- Oční kontakt
Nikdy se nedívejte mimo, když s někým mluvíte, vyvolává to (oprávněný) pocit povýšenosti či nezájmu z vaší strany.
Pokud mluvíte s vícero lidmi, sledujte střídavě všechny z nich – „nezapíchněte“ pohled pouze na jednoho z posluchačů.
- Upřímný úsměv
Úsměv navozuje dojem přátelských úmyslů i sympatií, a proto je nezbytnou součástí pozitivního dojmu.
Jako uchazeč na pohovoru se asi budete cítit velmi nervózní a do smíchu vám nejspíše moc nebude, ale měli byste se přemoct a usmívat se (alespoň trochu). Výrazně tak zvýšíte své šance na vyvolání dobrého prvního dojmu a tím i své šance na úspěch.
- Držení těla a postoj
Postoj by měl být vzpřímený. Vztyčená hlava značí sebevědomí a suverenitu.
Člověk se silným zájmem se na své židli předklání (natahuje blíže k mluvčímu), naopak dále do opěradla (jakoby do lehu) se pokládá člověk, kterému téma konverzace a celá situace není příjemná – snaží se prodloužit vzdálenost mezi ostatními.
Co když se nepodaří udělat dobrý první dojem?
Někdy se to zkrátka nepovede, to platí pro všechny. V podstatě máte dvě možnosti – buďto pracovat na změně názoru druhých, nebo to nechat být.
První dojem je sice těžké změnit, ale není to nemožné. Bude to chtít trpělivost, čas a striktně se vyvarovat jakýmkoliv chybkám. Ty by v tuto chvíli posilovaly negativní dojem. Daný člověk prostě bude mít tendence vnímat vás špatně, nehledě na to, že takoví nejste.
Napravit dojem chceme hlavně, pokud nám tom hodně záleží. Může to být při seznamování se s rodiči svého partnera, na pracovním pohovoru, při důležitém obchodním jednání…
I když zrovna dobrý dojem neuděláme, jsou situace, kdy je dobré nechat to být. Jsou tací, kteří nás prostě nebudou přijímat a nemá cenu se kvůli toho cítit špatně, nebo dokonce shazovat sám sebe.
Jaké jsou vaše zkušenosti? Nedělá vám vůbec problém zcela změnit postoj k někomu? Je pro vás obtížné vyvolat dobrý první dojem a jak na to jdete?16
Přidejte odpověď