Příručka moderního lovce aneb Jak na dobrý obchod ve 21. století

Organizujte, především sebe sama

První rada může vyznít jako klišé, ale doporučujeme ji nepřeskakovat.

Choďte včas. A buďte organizovaní. Nejen při práci, ale i v osobním životě. Všechno si zaznamenávejte, nejlépe do synchronizovaného kalendáře nebo time-managementové aplikace typu Evernote. Pro obchodníka totiž neexistuje horší vizitka, než přijít pozdě, nebo ještě hůř, na schůzku úplně zapomenout.

Pracujte na využívání svého vlastního času. Zkuste se nad svou činností alespoň jednou měsíčně zamyslet a uvědomte si, kde byste mohli ušetřit. Na to, co se běžně nazývá bilancováním, zapomínáme až příliš často. Začínáme se pak zbytečně točit v začarovaném kruhu činností, jejichž místo můžeme využít mnohem efektivněji. Dejte si tento úkol do kalendáře, třeba na poslední den v měsíci.

Hledejte pohodlněji

Obchodničina je o hledání. Jakmile jsou stávající kontakty obvolány a osloveny, je třeba jít dál. Kde ale začít? Ve vedlejším okrese? Nebo to vzít rovnou celostátně? Vše záleží na kapacitě vaší firmy a samozřejmě také vás samotných.

Ideálním místem jsou všemožné databáze a seznamy firem, popřípadě rovnou kontaktů na vedoucí nebo marketingové pracovníky. Ty mají ale jednu velkou nevýhodu – většinou neexistují, a pokud ano, jsou pečlivě chráněny tím, kdo je vytvořil pro svou vlastní potřebu.

Proč však neoslovit rovnou ty, kteří aktuálně poptávají služby ve vašem oboru?

Doporučujeme pravidelně sledovat co nejvíce poptávkových a inzertních serverů, ideálně si nastavit systém jejich kontroly. Můžete si například vytvořit v liště prohlížeče novou záložku s odkazy na konkrétní rubriky, což vám ulehčí čas při vypisování www a následném hledání kategorie. Kontrolu několika serverů tak stihnete během několika málo minut.

Lovte ve „smečce“

Faktem je, že i sebeaktivnější obchodník s optimalizovaným procesem hledání a vyřizování poptávek dříve či později narazí na stropy své kapacity. Nabízí se dvě cesty:

  1. Zkoušet posouvat své hranice ještě dál, ovšem obvykle na úkor svého zdraví a kvality poskytovaných služeb. Nejde to ale donekonečna.
  2. Najít si lidi, kteří část práce udělají za vás.

Sedněte si a přemýšlejte, kterou část vaší práce by šlo efektivně předat jinému specialistovi. Je to telefonování? Odepisování na emaily? Nebo snad samotné, časově náročné schůzování po kavárnách?

Pokud dostatečně prohrábnete lidské zdroje, zjistíte, že lze najít zájemce téměř na jakýkoliv z výše zmíněných úkolů. Nejen že vám odpadnou starosti, protože dejme tomu neradi telefonujete. Pokud navíc zvolíte dobře a nový spolupracovník bude dostatečný profesionál, vaše služby se pohnou nejen kvantitativně, ale také kvalitativně. A bude to znát.

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*