Jste totálně k ničemu – aneb jak sdělit ostatním špatné zprávy

Posaďte se do klidu

Pokud je to jen trochu možné, neřešte nic za pochodu, po textovkách, nebo telefonu. Najděte se klidné místo, kde se posadíte a budete mít dostatek času si problém vysvětlit.

Hlavně pozitivně

Možná máte pocit, že jsme se zbláznili, ale i špatnou zprávu jde sdělit pozitivně. Nemyslíme tím ale ubližovat někomu a mít u toho úsměv na tváři. Dáme vám příklad – leadeři Pixaru (animáky) nebyli spokojeni s některými programátory a grafiky. Místo, aby si s nimi sedli a kritizovali, zaměřili se raději na to, co potřebovalo vylepšit a chtěli od zaměstnanců, aby navrhli způsob, jak to udělat, nebo ho spolu vymysleli. Vznikla i malá studie, která zkoumala, jak zaměstnanci přijali takto podané špatné zprávy a jaká byla jejich následná reakce. Výsledky jsou vlastně jasné. Vzhledem k tomu, že zaměstnanci takovou kritiku nebrali osobně, nejenže se docílilo pozitivní změny, ale i progresu na všech stranách.

Nechoďte kolem horké kaše

Příprava na špatnou zprávu a strach, který nás sžírá často dlouhou dobu před tím, je mnohem horší, než zpráva samotná. A až na výjimky ji většina z nás chce slyšet hned. Protože pak už se totiž nic horšího nemůže stát. Je na vás, jestli situaci pojmete jako otevřené dveře k dalším životním příležitostem, ať už v práci nebo soukromí, nebo jako možnost vysvětlit svoje postoje a zajistit si jiné podmínky.

Chce to fakta

Na doručení špatné zprávy se opravdu připravte. Mějte v zásobě argumenty a hlavně neoddiskutovatelná fakta. Zaměřte se na ně a snažte se, aby se vám k nim dotyčný vyjádřil a chtějte také…fakta. Tím se celý proces oprostí od emocí. A to i třeba v případě, že jste přišli o velkého klienta a budete muset pár lidí propustit. Buďte konkrétní, praktičtí, uveďte důvody, čísla a výhled.

Projevte zájem

Pro vás je zpětný feedback také důležitý. Zjistěte, jak se dotyčný cítí, buďte nápomocni a opravdu se zajímejte. Celá situace se pak také dostane do jiné roviny -už to nebude jakýsi útok ale rozhovor. Možná zjistíte, že můžete pomoci, nebo poradit.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*