Špatně se soustředíte? Naučte se 6 rituálů, kterými zaměříte pozornost na výsledek

1. Dopřejte si ranní klid

Začněte svůj den offline a sami. Jak uvádí Leo Babauta: „Máte-li si tento rituál soustředění vychutnat, nesmíte být on-line.“ Pokud máte spolubydlící, můžete si přivstat, abyste měli jistotu, že vás nikdo nevyruší. Zacvičte si, běžte si zaběhat, věnujte se józe, uvařte si čaj a čtěte si nebo jen tak seďte, nic nedělejte a užívejte si chvíli klidu. Záleží jen na vás, čemu se v této chvíli budete věnovat, ale plně ji vnímejte a užijte si ji.


2. Udělejte si „to do list“

Než se začtete do své e-mailové schránky a začnete se věnovat jiným činnostem, sepište si seznam úkolů, které daný den chcete stihnout. Do tohoto seznamu si zapište tři nejdůležitější úkoly nebo jen jednu věc, kterou chcete skutečně zvládnout – to vám pomůže se soustředit na to, co je pro vás důležité. A nejlépe se hned po sepsání tohoto krátkého seznamu vrhněte na první položku.

3. Obnovujte soustředění

Přestože jste správně naladěni na práci, během dne se vyskytuje dost rozptylujících vlivů, které vaše soustředění strhnou stranou. Proto je dobré soustředění každou hodinu či dvě obnovovatnapříklad tím, že zavřete prohlížeč a půjdete se na pár minut projít, abyste si vyčistili hlavu. Pak se opět vrhněte do práce. „Než znovu zkontrolujete e-mail nebo opět budete on-line, pracujte na tomto důležitém úkolu, co nejdéle to půjde,“ radí Leo Babauta. Jakmile ucítíte, že vaše soustředění opět polevuje, zopakujte si svůj rituál znovu v průběhu celého dne.

4. Střídejte činnosti

Abyste si soustředění co nejdéle udrželi, je dobré jej něčím vystřídat. A to buď odpočinkem, nebo jinou činností, při níž se budete soustředit. „Je to téměř jako s intervaly při cvičení – pokud si dopřejete dostatečný odpočinek, můžete cvičit s tou správnou intenzitou,“ říká Leo Babauta ve své knize.

Najděte si svůj vlastní poměr, například 45 minut soustředění a 15 minut odpočinku, nebo 30 minut soustředění a 5 minut odpočinku aj. Také je možné se jedné věci věnovat do té doby, dokud se na ni soustředíte, a pak ji vystřídat jiným projektem. Nepřeskakujte z jedné činnosti na druhou ale příliš rychle, abyste se na ni stihli přizpůsobit.

5. Udělejte si rituál po práci

Mějte něco pravidelného, na co se budete po práci těšit. Choďte si třeba zaběhat nebo zacvičit, běžte se projít, čtěte si nebo cokoliv vás bude těšit. Najděte si něco, co pro vás bude symbolizovat konec pracovní doby a začnete se soustředit na osobní život.

6. Zanalyzujte si den

Ke konci každého dne si projděte, co jste udělali, popřemýšlejte, co by šlo udělat jinak a lépe, vytyčte si, na co se zaměříte zítra. Večer je vhodná doba k přemýšlení o právě proběhnutém dni či týdnu i o životě všeobecně. Hlavně si dejte pauzu od on-line světa a užívejte si života!

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*