Jak napsat životopis obchodního zástupce

Klasický životopis vám napoví

Než si položíte otázku, jak napsat profesní životopis obchodníka, nejdříve se soustřeďte na základní pravidla společná pro jakýkoliv životopis. Strukturovaný životopis je alfou a omegou. Jeho správná hierarchizace často rozhoduje o tom, zda bude mít personální oddělení o váš životopis a následné pozvání na pracovní pohovor vůbec zájem. Strukturovaný životopis online umně zpracovaný a profesionálně vyhlížející zase může navodit pocit jisté vyšší úrovně či odbornosti.

Nebudeme si nic nalhávat. Personalisté často obdrží pro danou pozici až desítky životopisů a snaží se je mnohokrát eliminovat jen na základědrobných chyb či nedostatků. Pokud se tedy opravdu chcete zúčastnit pohovoru pro pozici obchodního zástupce, dbejte i na úplné  maličkosti.

Dvě strany a dost

Existují základní pravidla, která byste měli bez výjimky dodržet. Ať už se hlásíte na pozici uklízečky, juniora v marketingovém oddělení nebo na seniorní pozici v obchodním oddělení,v  první řadě by délka vašeho Curriculum Vitaeneměla přesahovat dvě strany. A i přesto, že shrnout vaši dosavadní kariéru do dvou stran není jednoduché, věřte, že se jedná o optimální délku, která nakonec bude vyhovovat nejen HR oddělení, ale také vám.

Jakto? Tato limitace vám pomůže zmínit jen tonejpodstatnější. Nebudete vařit z vody a používat omáčku okolo. Zamyslete se nad tím, jaké informace jsou nejvíce důležité pro pozici, o kterou se ucházíte. Co jsou vlastně relevantní informace? Jestliže se hlásíte na pozici obchodního zástupce, můžete klidně vynechat v sekci získaných certifikátů absolvování záchranářského kurzu.

Uveďte základní informace

Když si nejste jisti, co byste měli v životopisu uvést, můžete vždy použít vzory životopisů a životopisy ke stažení, které najdete na mnohých webových stránkách. Lámete si ale hlavu s tím, zda musíte uvést vše? Poradíme vám, jaké informace se považují za ty nejzákladnější a které byste tedy určitě měli zmínit. Kromě celého jména a případně titulu nezapomeňte na telefonní číslo a e-mail, na kterém vás personalista zastihne.

Můžete se pochlubit, ve kterém městě žijete. Pokud máte Facebookovou profesionální stránku, nebojte se do životopisu uvést také odkaz na tuto (či jinou) sociální síť. LinkedIn je dobré zmínit v okamžiku, kdy na něm potenciální zaměstnavatel najde kromě seznamu vaší profesní kariéry také doporučení. Naopak rodné číslo a číslo vaší karty si raději nechte pro sebe.

Co zaměstnavatele nemusí zajímat

Některým informacím se vyhněte úplně, mohou vás totiž vystavit diskriminaci. V životopisu vynechte informaci o práci pro politickou stranu nebo náboženskou organizaci. Nikoho by neměl zajímat ani váš etnický původ či občanství. I přesto, že si zaměstnavatel může dle ročníku ukončení vašeho studia spočítat, kolik vám je asi let, nepomáhejte mu uvedením věku či rodného čísla. Tabu by měly být také výška, hmotnost, rodinný stav a sexuální preference.

Fotografie aneb Častý problém

Jestliže přemýšlíte, zda k životopisu přiložit vaší fotografii, rozhodnutí je pouze na vás. Fotografie není povinná. Pokud se pro ni ale rozhodnete, pak byste se měli opět držet základních pravidel. Nikdy ji nepřikládejte jako samostatný soubor v e-mailu, vždy musí být součástí životopisu. Mělo by se jednat o fotku samotného obličeje a ramen, která by měla být zahalená. Inspirovat se tedy můžete pasovými fotografiemi o rozměrech 3 x 4 cm.

Zapomeňte na selfie, oříznuté obrázky ze sociálních sítí a deset let staré fotografie. Pozadí by mělo být bílé, nechte se vyfotografovat na tomu odpovídajícím místě. Zvolte vhodné oblečení a doplňky, ideálně košili/halenku, v případě žen decentní make-up a šperky.

Jak napsat profesní životopis obchodníka a sestavit strukturu

A už se konečně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. Jak sestavit strukturovaný profesní životopis obchodního zástupce? V případě této pozice si musíte dávat velký pozor. Obchodníků totiž není málo a pokud chcete personalistu v dané firmě zaujmout, musíte svůj životopis přizpůsobit tzv. na míru dané společnosti. Životopis je váš první kontakt s firmou. Ukažte jim, že toho máte mnoho společného a že vaše konkrétní zkušenosti a schopnosti mohou pomoci firmě růst. Jak sestavit klasický životopis? O to se nesnažte, snažte se ohromit personalitu a stát se zapamatovatelným. To můžete například učinit děkovným emailem po pohovoru.

Pokud si nejste jisti, pro jakou firmu chcete pracovat, inspirovat se můžete i na existujících globálních platformách pro vyhledávání obchodních agentů a firem. Ať už jste si zaměstnavatele vybrali dávno, nebo ho teprve hledáte, vždy buďte upřímní, v referencích i v číslech. Personální oddělení si může velmi lehce zjistit, zda jste si některé informace nepřibarvili. Držet se pravdy se vyplatí.

Profesní životopis obchodníka = statistiky

Jestliže je v profesním životopisu obchodníkaněco stejně důležité jako uvést celé jméno, pak jsou to statistiky. Nebudeme si nic nalhávat. Život obchodního zástupce je především o číslech. Uveďte, kolik obchodů a v jakém celkovém obratu jste získali. Pochlubte se, kolik jste vašim předchozím zaměstnavatelům vydělali. S uzavřením obchodů jste během svého působení mohli pomoct i jiným kolegům. Zvýšilo se procento uzavřených obchodů? Hned s tím do životopisu.

Kromě čísel ale zmiňte i to, že jste přilákali významné zákazníky, uvedli nový výrobek či službu a nebo pomáhali marketingovému týmu vytvořit úspěšnou kampaň. Ukažte v životopise, že jako obchodník máte mnoho zkušeností, jsou za vámi výsledky a firmě můžete pomoci k budoucím úspěchům.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*