Dobrý obchodník pozná, kdo naproti němu sedí! 1/2

Klient logický

  • Klient, který se primárně rozhoduje na základě logiky – to znamená faktů, čísel, struktury či systému. To je pro něj stěžejní, to je pro něj rozhodující. Nezáleží mu tolik na vašem vztahu. Je pro něj důležité, aby mu to dávalo smysl.

Co má rád a co potřebuje? Pokud je extrovertní typ, pak potřebuje vidět výsledek a návratnost. Prostě efektivitu a to, co nákupem od vás získá. Nezajímají ho „kecy okolo“, jde po masu a nechce omáčku s knedlíky. Bude s vámi spokojen, když ho nebudete zdržovat a půjdete rovnou k věci. Zajímá ho, co mu přinášíte a co tím získá než to, jaký jste člověk a co jste dělal o víkendu. Dívá se hlavně na vaší odbornost a podle toho posuzuje, jestli jste dostatečně kompetentní v dané tématice mu poradit či prodat řešení.

Pokud je klient introvertní typ a zároveň logický, pak ho zajímá princip, funkčnost a systém. Musí mu to dávat smysl a vaše nabídka musí padnout do jeho systému – do jeho celku. Pokud by jste mu narušili systém či měli řešení s horším systémem, je mi líto, neprodáte mu.

Klient etický

Etika. Známý pojem. Ale co skutečně znamená? Již Carl Gustav Jung popsal téměř před sto lety aspekt rozhodování zvaný etika. To znamená, že dotyčný člověk se primárně rozhoduje na základě emocí či vztahu. To je pro něj důležitější než čísla, fakta a tabulky. Ve své podstatě mnohé tyto typy klientů složité tabulky a grafy nejenom že nechtějí vidět, ale těžko se v nich orientují či je vyčerpávají. Pokud jim budete „cpát“ tabulky, můžou se cítit jako hlupáci. A to přeci nechcete.

Etický typ klienta je vztahový a emoční. Je pro něj důležitý vztah s daným obchodníkem a rozhoduje se na základě sympatií či antipatií. Buď vás prostě má rád a koupí od vás nebo vás moc nemusí. Pokud s ním máte vztah, bude vás upřednostňovat.
Zajímá se o váš život raději než o čísla. Dokonce mu nemusí vadit, že jste takový pomalejší (pokud jste) a nebo že něco nevíte. Prostě přimhouří oko.

Pokud je to extrovert, pak miluje srandu. Miluje ji především „vyrábět“, tudíž od vás ocení, když budete dobrým posluchačem a budete se smát jeho vtípkům a příběhům. Pokud je to introvert, pak mu bude záležet na hloubce a kvalitě vašeho vztahu. Čím pevnější vztah, tím loajálnější klient.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*